Home Media Action Alerts2013 Radio-Canada Ombudsman Annual Report: There Exists “Real Problems in Coverage of Israeli-Palestinian Conflict”

Radio-Canada Ombudsman Annual Report: There Exists “Real Problems in Coverage of Israeli-Palestinian Conflict”

by Michelle Whiteman

French version follows English:

Radio-Canada Ombudsman Annual Report: There Exists “Real Problems in Coverage of Israeli-Palestinian Conflict”.

Radio-Canada’s Ombudsman has released his annual report of complaint reviews. On Radio-Canada’s coverage of the Israeli-Palestinian conflict, the Ombudsman concluded that there exists “again this year, real problems in the coverage of Arab-Israeli dispute about the Palestinian issue” brought to the attention of our public broadcaster by “a very well-organized, determined and effective lobby”. The problems, continued the Ombudsman, merit a “change in attitude toward the Israeli-Palestinian conflict”. See the relevant parts below:

“There were thus, again this year, very real problems with the coverage of the Israeli-Palestinian conflict.

That said, we cannot pretend that the work of journalists at Radio Canada , whether radio , television or the web , was not scrutinized by a very well organized lobby which was as determined as it was effective. This attention has had the merit of at least identifying the elements of the coverage which the management of news and information needs to improve. I am realistic: In a file as difficult and thorny as this , other errors, unfortunately, will be made.

I am aware of the efforts that have been made since my report last year to improve the situation . But there need to be more, perhaps changing their attitude towards the Israeli- Palestinian conflict.

After all, this conflict has existed since the creation of Israel in 1948, even before, and nothing and no one really seems to want or be able to break the stalemate . I have in the past invited the leadership to think in this direction. I repeat this invitation , knowing that this is an ongoing process that belongs solely to it.”

Indeed, in addition to complaints lodged with the management of Radio-Canada and having met with senior members of Radio-Canada, HRC has prompted numerous Ombudsman reviews. Last year, after five HRC-prompted complaints lodged with the Ombudsman resulted in the finding of  an “appearance of bias”, Ombudman Tourangeau recommended that the management of Radio-Canada engage in substantive discussions over its methodology. This year and last, additional Ombudsman reviews have upheld HRC complaints.

As our public broadcaster plays an important role in influencing and informing Canadians on Israel and the Middle East, it is hoped that the Ombudsman’s call for a change in attitude finds a listening ear at Radio-Canada.

 

Rapport annuel de l’ombudsman: il existe encore “de réels problèmes dans la couverture du conflit israélo-arabe » à Radio-Canada.

L’ombudsman de Radio- Canada vient de publier son rapport annuel. En ce qui concerne la couverture du conflit israélo-palestinien de Radio- Canada, l’ombudsman a conclu qu’il existe ” cette année encore, de réels problèmes dans la couverture du conflit israélo-arabe sur la question palestinienne ” et qui ont été portés à l’attention de notre radiodiffuseur public par «un lobby très bien organisé et aussi déterminé qu’efficace”. Les problèmes, selon l’ombudsman,  méritent un ” changement d’attitude envers le conflit israélo-palestinien”. Voir un extrait ci-dessous :

Il y avait donc, cette année encore, des problèmes bien réels dans la couverture du différend israélo-arabe à propos de la question palestinienne. Cela dit, on ne peut pas faire comme si le travail des journalistes de Radio-Canada, qu’ils soient de la radio, de la télévision ou du web, n’était pas scruté par un lobby très bien organisé et aussi déterminé qu’efficace.

Cette attention a au moins le mérite d’identifier les éléments de la couverture que doit améliorer la direction de l’Information. Je suis réaliste dans un dossier aussi ardu et épineux, d’autres erreurs, malheureusement, seront commises. Je suis conscient des efforts qui ont été faits depuis mon rapport de l’an dernier pour améliorer la situation. Mais il faudra en faire d’autres, et peut-être même changer d’attitude à l’égard du conflit israélo-palestinien.

Après tout, ce conflit dure depuis la création d’Israël en 1948, d’avant, même, et rien ni personne ne semble réellement vouloir, ou pouvoir le sortir de l’enlisement. J’ai déjà invité la direction de l’Information à réfléchir dans ce sens. Je réitère cette invitation, sachant qu’il s’agit d’un processus continu qui lui appartient totalement.

En effet, en plus des plaintes déposées auprès de la direction de Radio – Canada et de nombreux contacts avec des cadres supérieurs de Radio- Canada , HRC a demandé de nombreuses révisions par l’Ombudsman . L’an dernier, cinq plaintes déposées par HRC auprès de l’ombudsman ont abouties à la constatation d’une «apparence de partialité».  L’ombudsman avait souhaité que “la direction de l’Information et sa journaliste aient une discussion de fond sur ses arguments et constats”.
Cette année ainsi que l’an dernier, l’ombudsman a encore confirmé plusieurs plaintes de HRC .

Comme notre radiodiffuseur public joue un rôle important en influençant et en informant les Canadiens sur Israël et le Moyen-Orient, il est à espérer que l’appel de l’Ombudsman pour un changement d’attitude trouve une oreille attentive chez Radio-Canada.

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