Home Corrections, Clarifications & RetractionsBy Subject Israeli-Palestinian Interactions

Israeli-Palestinian Interactions

by Mike Fegelman
  • May 25, 2021: HRC Prompts Globe and Mail Clarification After Erroneously Claiming Israel Denied Muslims Under 45 From Entering Al Aqsa Compound
  • February 12, 2021: Success! Global News Retracts Claim that Israel is Occupying and Annexing Palestine
  • January 30, 2021: CBC Radio broadcasts On-Air Clarification (AGAIN) After Criticizing Israel For Not Vaccinating Palestinians
  • January 17, 2021: HRC Prompts CBC On-Air Correction of Palestinian Vaccine Lie: “Last Sunday on this program, we aired a segment on the successful COVID-19 vaccine rollout in Israel. We followed that report with an interview with Saleh Hegazi, the Middle East Deputy Director of Amnesty International, about the situation in the Palestinian territories, where as yet, no vaccines had arrived. Mr. Hajazi was highly critical of Israel, insisting that Israel had a legal obligation under international law to provide vaccines to the Palestinian territories. In that segment we reported that Israel was denying vaccines to the Palestinians which we should not have and we should have included Israel’s perspective as part of our coverage. Israel’s position is that the Palestinian Authority is responsible for vaccine distribution in the territories since it negotiated control over administering health care as part of the Oslo Accords signed with Israel in 1993. Earlier this week, Israel said it delivered a hundred doses of a COVID vaccine to the Palestinian Authority and that another shipment will be delivered in the coming weeks. The Palestinian Authority has also secured an initial supply of vaccines from a variety of sources expected by March.””
  • December 26, 2020: HRC Prompts CBC Amendment Acknowledging Israel’s Desire for Peace Talks with Palestinians
  • February 1, 2020: HRC prompted the Globe and Mail to correct a map that erroneously claimed that the Palestinian Authority has full control of Area B of the west bank.
  • December 29, 2019: HRC Prompts Globe and Mail Correction: Israeli “Settlements” in West Bank Not Controlled By Palestinian Authority
  • CBC News.ca: March 19, 2015: HRC Prompts CBC Correction: Netanyahu Didn’t Backtrack on Renouncing “One-State Solution”
  • CTV News: December 15, 2014: CTV Issues On-Air Clarification After HRC Complaint: Cause of Death of Palestinian Minister Disputed
  • National Post: January 13, 2014: A Jon Kay Commentary incorrectly claimed Israel has “Jew-only roads” whereas there are only roads for Israelis, where religion is not a consideration. After HRC intervention, the commentary was corrected.
  • CTV.ca: December 26, 2013: After HRC Complaint, CTV Unpublishes Claim that “Israel Practices Genocide” Against Palestinians
  • Globe and Mail: November 8, 2013: Globe Revises Headline After Claiming Outright that Yasser Arafat was Poisoned
  • August 28, 2013: HRC Prompts CTV News On-Air Apology: “On Monday’s newscast at this time, we reported on a clash between Israeli security forces and Palestinians at a refugee camp in Ramallah. In that report, we indicated that the peace talks between Israel and the Palestinians were put on hold. To clarify, that information was based on a quote from a Palestinian official, but the U.S. State Department subsequently denied that the peace talks were cancelled. As well, we failed to clarify that according to the Israeli military, the Israeli security force had been attacked by hundreds of Palestinians who threw rocks, fire bombs and other items at the force before the Israelis fired on the Palestinians, and the report also erroneously was accompanied by an illustration of an Israeli and Lebanese flag, rather than an Israeli and Palestinian flag, so we apologize for any confusion this reporting may have caused.”
  • CBC Online: August 14, 2013: An HRC complaint sent to CBC editors prompts corrections to remedy the CBC’s erroneously reporting that Israel annexed the West Bank and the Gaza Strip, and its wrongly claiming that settlements are the “foremost” obstacle to Mideast peace.
  • CBC News Network: August 9, 2013: After receiving an HRC complaint, CBC News acknowledged it used “imprecise language” and failed to attribute a statement its anchor made which falsely claimed Israeli settlements constitute the “main sticking point” in Mideast peace talks.
  • June 28, 2013: Toronto Star clarification: A June 22 Letter to the Editorreferred to Israel’s “Jewish-only buses” on “Jewish-only” highways. As well, a June 25 Letter by another writer also referred to Jewish-only roads. In fact, Israel bans virtually all Palestinians from some roads but those roads are open to Israeli citizens and to other nationals regardless of religious background. And while Israel’s Transportation Ministry says there is no prohibition that prevents those Palestinians who hold a permit to enter Israel from riding public bus lines, it recently launched bus lines specifically for Palestinians in the West Bank who are permitted to enter Israel.
  • Mar 23, 2011: CTV.ca removes profane, false and misleading commentaries which accused Israel of committing “genocide against the Palestinians” in an online forum after HRC complained.
  • The Toronto Star, August 8 2009: After seven years, The Star corrects a statement formerly attributed to Moshe Yaalon: “A Nov. 14, 2004, column about the death of Yasser Arafat included an unverified quotation attributed to former Israel Defence Forces chief of staff Moshe Yaalon. Yaalon, now Israel’s strategic affairs minister, was quoted in that 2004 column as saying in 2002 that “the Palestinians must be made to understand in the deepest recesses of their consciousness that they are a defeated people. That quotation, while widely cited over the years, did not appear in the 2002 interview published in the Israeli newspaper Haaretz, to which it has been attributed. Alon Ofek-Arnon, a spokesman for Yaalon, told the Star in an email that Yaalon never said this. As well, in a correction about this same quote published March 6, 2009, by the Chicago Tribune, Ari Shavit, the writer of the 2002 Haaretz article, said Yaalon did not say that. The Star has been unable to reach Shavit.”
  • CBC Online, Feb 19 2009: “A story published Feb 18 about the border crossings between Israel and the  Gaza Strip originally said 3000 Palestinians killed in a conflict between Israel and Hamas in late 2008 and early 2009. In fact, about 1,300 Palestinians died in the conflict.” Correction issued.
  • Toronto Star, Jan 9 2009: “A letter to the editor published Jan 4 incorrectly stated that 950 Palestinians have been killed by Israeli settlers in the West Bank since 2000. In fact, according to B’tselem, the Israeli Information Centre for Human Rights in the Occupied Territories, from 2000-2008, 41 Palestinians were killed in the West Bank by Israeli ‘citizens.'” Correction issued.
  • CBC Online, Aug 23 2008: CBC report claims “pro-Palestinian activists suffered from rough seas and accused Israel of sabotaging their communications equipment.” Story revised to say “Israeli foreign ministry dismissed the allegations that Israel damaged the communications system as ‘total lies.’”
  • Toronto Star, June 2008 “Incorrect caption published with photos of Palestinians: While trying to flee from the Gaza Strip, Palestinians were wounded in a gun battle between Israeli troops and Palestinians militants near the Erez Crossing. The June 20 caption, under a photograph of the wounded, was incorrect.” Correction issued.
  • Le Journal de Montreal, April 29 2008: “The death of a Palestinian boy in the Gaza Strip earlier this month, originally blamed on Israeli forces, was caused by mortar fire from Palestinian militants, a human rights group said Monday. On April 6, AFP cited medical sources as saying the child was killed by Israeli tank fire between the Gaza border with Israel and the Bureij refugee camp. The Palestinian Center for Human Rights subsequently conducted an investigation into the killing.  “According to our inquiry, the child Abdullah Mohammed Bahar, four years old, was killed by a Palestinian mortar,” said Jaber Wichah, deputy director of the PCHR, based in Gaza.  According to the PCHR, Palestinian militants fired a mortar round which struck near the child’s home, seriously wounding the boy in the head, as he was playing outdoors with his brother who was also injured but survived. The four-year-old died shortly after being taken to hospital, the PCHR said.” Correction issued.
  • Saskatoon Star Phoenix, April 10 2008: Apology – “We really are sensitive to this issue but you do make a valid point about this photo vs. the Pope and the others. I’ve spoken to our news editor about being extra careful in this regard in the future to ensure that more context is included in photo captions.” According to a senior editor at the Saskatoon Star Phoenix, after we complained that a photograph depicting a Palestinian car destroyed after an Israeli air strike, failed to indicate that the attack was aimed at Islamic Jihad terrorists fleeing after conducting a brazen attack at an Israeli petrol station that killed two Israelis near Gaza. Instead, the photo was presented alongside other innocuous images of orange groves, tulips, Jaguars, and the Pope.
  • CBC Around the World, Feb 8 2008: On-Air Clarification: “We want to clarify a story we told you about two days ago. After a suicide bomber killed one Israeli, we reported on the death of the Palestinian militant later that day saying it was in retaliation for the suicide bombing. In fact, there is no proof that the two incidents were linked.”
  • CBC Around the World, Jan 17 2008 – Apology: According to a senior CBC editor: “On October 24, you wrote to draw our attention to a report on the October 22 edition of CBC NEWS: AROUND THE WORLD. The report, prepared by CBC Middle East correspondent Peter Armstrong, concerned Marya Aman, a young Palestinian girl paralyzed from the neck down in an Israeli missile strike. You wrote that this was a “very similar” report to one by BBC reporter Katya Adler broadcast on the August 22 edition of CBC NEWS: AROUND THE WORLD. You see no reason to broadcast two such reports and suggested the duplication was a “lapse of editorial judgment.” However, as is often the case, foreign reports used on THE NATIONAL are picked up by CBC NEWS: AROUND THE WORLD. Regrettably, those who added Mr. Armstrong’s report to the October 22 line up were unaware that the program had already carried the similar BBC report during the summer.”
  • CBC, April 7, 2006: “A story published on March 31 about an explosion that killed a Palestinian militant wasn’t updated to include additional information about the cause of the blast. Consequently, CBC.ca had a story that incorrectly attributed the killing of a senior Palestinian militant to the Israeli military. The explosion was, in fact, a car bomb later blamed on a rival Palestinian faction.” Correction issued.
  • Globe and Mail, Jan 16 2007: “Online photo displayed Palestinian mourners, but failed to indicate terrorist died while attacking Israel.”  Caption updated to include context, apology secured.
  • CBC Online, July 22, 2006: CBC reported that 100 Palestinians had been killed in July and August of 2006.  CBC failed to tell its readers that the majority of those killed were engaged in attacks against Israel.  Previous reports were amended and subsequent reports referenced this information. Correction issued.
  • CBC The Passionate Eye, Nov 26 2005: Documentary film ‘Checkpoint’ broadcast on the ‘Passionate Eye’ lacked information about Israel’s security concerns. After HRC complaint, CBC inserted two 30-second clips containing contextual information about Israel’s security apparatus into the re-broadcast of the documentary. Correction issued.
  • Toronto Star, July 25 2005: A Palestinian was to blame for the stabbing death of a 12-year-old, not a Jewish settler as reported.” Updated story printed.

Comments

comments

You may also like

Leave a Comment

Help Fight Media Bias Against Israel!

Sign up for email alerts from HonestReporting Canada to receive vital resources that educate and empower you.
SUBSCRIBE
close-link